Cum să scrii o scrisoare de intenţie care să atragă atenţia



Nimănui nu-i place procesul de „job hunting”, prin care trebuie să treacă atunci când îşi caută un job. Trebuie să parcurgi liste nesfârşite cu joburi postate pe site-urile de recrutare, să îţi actualizezi CV-ul şi să îl faci cât mai atrăgător, să te pregăteşti pentru interviuri istovitoare – şi nici una dintre aceste treburi nu e tocmai distractivă. Dar probabil că partea cea mai dificilă a procesului este cea în care trebuie să redactezi o scrisoare de intenţie eficientă. Sunt atât de multe sfaturi contradictorii în acest domeniu, încât e greu să îţi dai seama de unde să începi. Iar în era comunicării digitale, este foarte probabil ca mulţi oameni să se întrebe dacă mai este nevoie să trimită o scrisoare de intenţie.



Ce spun experţii


Răspunsul la această întrebare este „da”. „Faptul că nu trimiţi o scrisoare de intenţie este un semn de lene. Este similar ca importanţă cu a face greşeli ortografice şi gramaticale în CV. Pur şi simplu nu faci aşa ceva”, spune Jodi Glickman, expertă în comunicare şi autoare a cărţii „Great on the Job”. John Lees, un expert în strategii de carieră ce lucrează în Marea Britanie şi este autorul cărţii „Knockout CV”, gândeşte la fel. Chiar dacă numai una din două scrisori de intenţie este citită şi tot înseamnă o probabilitate de 50% ca scrisoarea de intenţie pe care ai trimis-o să îţi fie de ajutor, explică el. „Este o oportunitate de a te scoate în evidenţă”, adaugă Glickman.


Şi totuşi, aşa cum ştie oricine a redactat vreodată o scrisoare de intenţie, nu e uşor să o faci aşa cum trebuie. Iată cum trebuie să procedezi ca să le oferi managerilor responsabili cu recrutarea ceea ce caută.


Mai întâi documentează-te. Înainte de a începe să scrii, află mai multe despre companie şi despre jobul anumit pe care ţi-l doreşti. Uită-te pe site-ul companiei, pe mesajele postate de directorii ei pe Twitter şi pe profilele de pe LinkedIn ale angajaţilor companiei. „Depune o muncă de documentare dincolo de cea prin care citeşti fişa postului”, spune Lees. Află care sunt problemele cu care se confruntă compania la care vrei să lucrezi şi cum anume ai putea ajuta, prin rolul pe care ar urma să-l îndeplineşti, la abordarea şi rezolvarea acelor probleme. Faptul că ai ajuns să cunoşti mai bine compania te poate ajuta, de asemenea, să decizi care ar fi tonul cel mai potrivit pe care să-l foloseşti în scrisoarea ta de intenţie. „Gândeşte-te la ce fel de cultură există în organizaţia la care aplici pentru angajare”, te sfătuieşte Glickman, adăugând: „Dacă este o agenţie creativă, cum ar fi de exemplu o mică firmă de design, ai putea să îţi asumi nişte riscuri dar, dacă este o organizaţie mai conservatoare, precum o bancă, ai putea să fii mai reţinut în tonul şi limbajul folosit”.


Începe scrisoarea „în forţă”. „În mod tipic, oamenii îşi încep scrisoarea scriind exclusiv despre ei, cu o frază de genul «aplic pentru jobul X, pe care l-am văzut în locul Y». Asta înseamnă text irosit”, spune Lees. Mai bine începe cu o frază puternică, cu rol de „cârlig” menit să atragă atenţia. „Începe scrisoarea de intenţie cu ideea principală: de ce este jobul atrăgător şi palpitant pentru tine şi de ce eşti potrivit pentru acest job”, spune Glickman. De exemplu, ai putea să scrii: „sunt un profesionist specializat în strângerea de fonduri pentru acţiuni de protecţie a mediului, cu peste 15 ani de experienţă în domeniu, şi mi-ar face mare plăcere să aduc experienţa şi entuziasmul meu în echipa voastră de dezvoltare, care se extinde acum”. Cel mai probabil, managerul responsabil cu recrutarea în companie sau reprezentantul agenţiei de recrutare citeşte o grămadă de asemenea scrisori, aşa că îţi doreşti să îi atragi atenţia. Dar nu încerca să fii amuzant. „Umorul poate adesea să eşueze jalnic, să îl lase rece pe cel care citeşte sau să te facă să pari mult prea preocupat de tine însuţi”, spune Lees. Fereşte-te şi de platitudinile obişnuite incluse în scrisorile de intenţie. „Spune ceva direct şi dinamic, cum ar fi «înainte de a citi mai departe, permiteţi-mi să vă atrag atenţia cu două dintre motivele pentru care s-ar putea să vă doriţi să mă angajaţi...»”.


Dacă ai o legătură personală cu acea companie sau cu o persoană care lucrează acolo, menţionează şi acest lucru în prima propoziţie sau în a doua. Şi întotdeauna adresează scrisoarea de intenţie în mod direct unei persoane anumite. „În condiţiile în care ai la îndemână site-urile reţelelor de socializare, nu există nicio scuză pentru faptul că nu eşti în stare să găseşti numele managerului responsabil cu recrutarea”, spune Glickman.


Scoate-ţi în evidenţă valoarea personală. Managerii responsabili cu recrutarea caută oameni care îi pot ajuta să rezolve problemele companiei. Inspirându-te din documentarea pe care ai făcut-o înainte de redactarea scrisorii de intenţie, arată că ştii bine cu ce se ocupă compania şi cunoşti câteva dintre problemele cărora trebuie să le facă faţă. Menţiunile acestea nu trebuie să fie foarte specifice, dar ai putea să scrii despre o tendinţă care a afectat întreaga industrie în care operează compania. De exemplu, ai putea să scrii: „multe companii din domeniul îngrijirii sănătăţii au nevoie acum de soluţii care să le permită să facă faţă modurilor în care schimbarea legislaţiei le va afecta capacitatea de a oferi o îngrijire de înaltă calitate”. Apoi vorbeşte despre felul în care experienţa ta te-a „echipat” cu abilităţile şi cunoştinţele necesare pentru a îndeplini acele nevoi ale companiei; poate că explici şi modul în care ai rezolvat o problemă similară în trecut sau îţi prezinţi o realizare care este relevantă pentru ilustrarea capacităţii tale de a rezolva probleme precum cele de care se loveşte compania.


Emană şi transmite entuziasm. Asigură-te că transmiţi în mod clar motivul pentru care îţi doreşti poziţia pentru care aplici. „În economia în care trăim azi, mulţi oameni au abilităţile potrivite jobului, aşa că angajatorii îşi doresc şi preferă pe cineva care îşi doreşte foarte mult acel job”, spune Glickman. „Entuziasmul transmite faptul că ai personalitate”, adaugă Lees. El îţi sugerează să scrii ceva de genul: „mi-ar plăcea foarte mult să lucrez pentru compania dumneavoastră. Cui nu i-ar plăcea? Sunteţi liderul industriei, stabilind standarde pe care alţii nu fac decât să le urmeze”. Nu te obosi să aplici dacă nu eşti încântat de unele aspecte ale companiei sau ale rolului. „A trimite 100 de CV-uri este o pierdere de timp. Găseşte 10 companii pentru care chiar îţi doreşti să lucrezi şi pune energie, emoţie şi interes în scrisoarea ta de intenţie”, spune Glickman.


În acelaşi timp, nu exagera cu flatarea sau nu spune vreun lucru pe care ştii, în sinea ta, că nu îl crezi. Autenticitatea este esenţială. „Nu vrei să pari un adolescent exuberant”, avertizează Glickman. Fii profesionist şi matur. Lees arată că, în unele industrii, precum cea a modei sau cea a tehnologiei, este mult mai potrivit să spui cât de mult îţi place unul dintre produsele companiei sau cât de mult îţi plac serviciile pe care le oferă. O regulă de bază pe care este bine să o urmezi spune „să foloseşti numai genul de limbaj pe care managerul responsabil cu recrutarea l-ar folosi cu unul dintre clienţii săi”.


Asigură-te că scrisoarea ta este scurtă. În mare parte dintre sfaturile date în privinţa scrisorilor de intenţie ţi se spune să îi menţii lungimea sub o pagină. Dar atât Glickman, cât şi Lees, spun că, dacă e şi mai scurtă de atât, e mai bine. „Majoritatea scrisorilor de intenţie pe care le văd sunt prea lungi”, spune Lees, adăugând: „ar trebui să fie suficient de scurtă încât cineva să o poată citi dintr-o privire”. Da, trebuie într-adevăr să acoperi multe aspecte, dar ar trebui să redactezi totul în mod succint.


Ce să faci atunci când nu poţi depune o scrisoare de intenţie


„În «gaura neagră» a unui sistem de aplicare online, s-ar putea ca regulile să fie diferite”, recunoaşte Glickman. Multe companii folosesc acum sisteme de aplicare online care nu permit includerea sau transmiterea unei scrisori de intenţie. S-ar putea să îţi dai seama cum să procedezi ca să poţi include una în acelaşi document în care ai pus CV-ul, dar lucrul acesta nu este o garanţie, mai ales din cauză că unele dintre sisteme permit ca datele inserate să fie incluse numai în casete specifice şi dedicate unei anumite categorii de date. În aceste cazuri, foloseşte formatul care ţi-a fost dat pentru a-ţi demonstra capacitatea de a îndeplini responsabilităţile jobului şi pentru a transmite entuziasmul pe care-l ai faţă de acel rol. Dacă este posibil, ai putea încerca să găseşti pe cineva căruia să îi poţi trimite un scurt email de follow-up, în care evidenţiezi câteva aspecte esenţiale din aplicaţia ta.


Principii de ţinut minte


Fă asta:



  • Asigură-te că începi cu o frază puternică şi care comunică în mod clar de ce îţi doreşti jobul şi de ce eşti potrivit pentru acel job.

  • Fii succint; ar trebui ca managerul responsabil cu recrutarea să îţi poată citi scrisoarea de intenţie dintr-o privire.

  • Prezintă o realizare de a ta care arată cum poţi rezolva problemele de care se loveşte angajatorul tău.


Nu face asta:



  • Nu încerca să fii amuzant; mult prea adesea, umorul îl lasă rece pe cel care-ţi citeşte scrisoarea de intenţie.

  • Nu trimite o scrisoare de intenţie generică; adaptează fiecare scrisoare la jobul specific la care aplici.

  • Nu exagera cu flatarea; fii profesionist şi matur



Oferta saptamanii

Companie acreditata pentru plasare forta de munca cauta bone si menajere cu varste cuprinse intre 18-50 ani pentru Anglia.. Limba engleza nivel mediu spre avansat vorbit si scris. Salariu cuprins intre 600-1000 lire.

Relatii la: 0723 54 54 37 / office@jobul-tau.ro

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0