Ascultarea Activa



Nu toti suntem constienti de importanta ascultarii interlocutorului nostru. A sti sa asculti este una dintre cele mai frumoase si apreciate calitati ale unui om. Prima varianta pe care DEX-ul ne-o ofera este ,,a-si incorda auzul pentru a percepe un sunet sau un zgomot, a se stradui sa auda”. Acest ,,a se stradui sa auda” spune foarte multe si anume ca nu este necesar doar sa auzi ce ti se spune ci este necesar sa patrunzi semnificatia exacta a spuselor interlocutorului implicand o doza de empatie.

Astfel, ascultarea activa, prin tehnicile pe care le implica si mai ales prin atitudinea care se cere a fi adoptata, permite depasirea unor bariere importante în comunicare, dezamorsarea conflictelor si stabilirea de relatii pozitive cu ceilalti.

Perceperea lucrurilor din perspectiva celuilalt ne face sa scapam de stereotipuri si generaza toleranta si acceptarea diferentelor.

Conform psihologilor de azi, ar trebui sa se impuna ca omul sa invete ascultarea activa, in special pentru a elimina anumite bariere care afecteaza ascultarea eficienta precum: plictiseala, prejudecata, dezinteresul, impacientarea, intreruperea si critica excesiva a vorbitorului, distragerea mentala si emotionala sau iesirea din conversatie inainte de termenul firesc.

Pentru a fi un bun ascultator trebuie sa intelegeti cat mai multe din mesajul transmis si trebuie sa respectati anumite cerinte:

1. Tacerea si privitul in ochi al interlocutorului cu interes sincer, participarea prin mimica si intensitatea privirii, dar si folosirea de gesturi usoare la comunicarea si trairile celui care va vorbeste.

2. Pastrarea unei atitudini pozitive combinata cu receptivitate si intelegere. Numai daca ii oferiti acest confort, vorbitorul se va simti comod si isi va putea exprima nestingherit si degajat tot ceea ce doreste sa transmita.

3. Pe timpul cat interlocutorul va vorbeste incercati sa nu realizati alte activitati care sa denote dezinteresul spre exemplu: nu priviti la televizor, nu rasfoiti reviste, nu va scoateti telefonul pentru a verifica diverse, nu desenati sau nu va jucati pe computer. Toate aceste lucruri deranjeaza.

4. Atunci cand este cazul si interlocutorul vi-o cere, exprimati-va acordul sau dezacordul cu tact si politete, fara a intrerupe cursivitatea sau elanul acestuia.

5. Cand sunteti invitat sa faceti vreo apreciere, incercati sa o faceti prin raspunsuri scurte ca "da" si "nu", iar daca vi se cer si argumnete prezentati-le succinct pentru a nu intreupe cursivitatea de care va spuneam mai sus.

6. Sintetizarea celor spuse de interlocutor este de asemenea foarte importanta. In anumite momente, tocmai pentru a demonstra dorinta de intelegere si importanta pe care le-o acordati, solicitarea unor astfel de ,,pauze” pentru a concluziona cele spuse pana in acel moment sunt pe post de verificare a intelegerii celor exprimate.

7. Ascultati pentru a retine si pentru a intelege cele prezentate. Intrebati, respingeti,indoiti-va abia dupa ce interlocutorul si-a terminat comunicarea.

8. Receptivitatea este esentiala. Trebuie sa dati mereu sentimentul ca interlocutorul spune lucruri interesante, opinii inedite, lucruri constructive si ca este auzit si inteles in ceea ce doreste sa transmita.

Asadar, sa incepeti prin a va forma deprinderea de a asculta cu atentie pe oricine, cu interes si pretuire si sa descifrati deopotriva sensul si semnificatiile cuvintelor, dar si omul care le rosteste, motivatiile si intentiile sale. Sa nu cadeti in greseala pe care multi o fac si anume de a supraevalua vorbitul si a subevalua ascultatul.



Oferta saptamanii

Companie acreditata pentru plasare forta de munca cauta bone si menajere cu varste cuprinse intre 18-50 ani pentru Anglia.. Limba engleza nivel mediu spre avansat vorbit si scris. Salariu cuprins intre 600-1000 lire.

Relatii la: 0723 54 54 37 / office@jobul-tau.ro

Warning: Unknown: write failed: Disk quota exceeded (122) in Unknown on line 0

Warning: Unknown: Failed to write session data (files). Please verify that the current setting of session.save_path is correct (/tmp) in Unknown on line 0